Pöytäcurling

Pöytäcurling-ohje

Pelissä on päämääränä kerätä enemmän pisteitä kuin vastustaja, kilkkaamalla hänen kiekkonsa pois pöydältä tai liu’uttamalla omat kiekot vastustajan kiekkojen ohi paremmille pisteille. Normaalisti ottelu pelataan 15 pisteeseen.

Ottelu aloitetaan kolikon heitolla, jonka voittaja saa valita aloittaako pelin vai ottaako ”moukarin” (= hammer) eli heittää viimeisen kiekon. Pelin aloittaja saa valita kiekkojen värin.

Pelaaja A aloittaa liu’uttamalla ensimmäisen kiekon. Pelaaja B heittää ensimmäisen omista kiekoistaan. Peli etenee vuoroheitoin kunnes kaikki 8 kiekkoa on käytetty. Mikäli kiekko ei ylitä lähinnä pelaajaa olevaa ”virhe”-viivaa, poistetaan kiekko pöydältä ja heitto mitätöidään.

Pisteitä saa vain pelin voittaja, eli pelaaja/joukkue, jonka kiekko on lähempänä pöydän takareunaa. Pisteitä saa jokaisesta kiekosta, joka on lähempänä pöydän päätyä, kuin vastustajan kiekot. Kiekon on oltava kokonaan pistealueen sisällä, jotta pisteet lasketaan sen alueen mukaan (=korkeampi pistemäärä). Rajatapauksessa tarkistetaan katsomalla suoraan ylhäältäpäin. Jos kiekko koskettaa viivaa, pisteet lasketaan pienemmän luvun mukaan. Mikäli kiekko on osin pöydän päädyn yli (= hanger), saa siitä yhden ylimääräisen pisteen.

Pelaaja/joukkue, joka voitti edellisen pelin aloittaa seuraavan. Myös heittosuunta vaihtuu.

Ottelun voittaa pelaaja/joukkue, joka ensin pääsee 15 pisteeseen.

TASOITUKSEN KÄYTTÄMINEN (HANDICAP SCORING)

Kovin eritasoisten pelaajien/joukkueiden pelaaminen toisiaan vastaan on mielekkäämpää, kun käytetään tasoitusta. Tämä tapahtuu yksinkertaisesti siten, että parempi joukkue/pelaaja saa pisteet pienempien, punaisten numeroiden mukaan ja heikompi taas suurempien, mustien numeroiden mukaisesti.